Főoldal Lapunkról Rovatok Változócsillagok

Változócsillagok Konvertálás PDF-formátumba Nyomtatás Elküldés emailben

Rovatvezető:
Dr. Kiss László
1121 Budapest, MTA KTM CSKI, Konkoly T.M. út 15-17.
Web: http://vcssz.mcse.hu

A rovatról:

Derült, holdmentes sötét éjszakán szabad szemmel több ezer csillagot láthatunk az égen. Évszázadok óta tudjuk, hogy közülük néhány emberi időskálán is (napok, hetek, hónapok alatt) változtatja a fényességét, ezek a változócsillagok. Távcsöveinket az ég felé fordítva rohamosan nő a mennyiség: míg egy közepes méretű látcsővel pár százezer, addig egy 20 cm-es teleszkóppal már 10-15 millióra rúg a távcsőben megpillantható csillagok száma. Mivel nagyjából az összes csillag egy-két százaléka változtatja szemmel észrevehetően a fényességét, a változócsillagok világa rendkívül gazdag észlelési lehetőségeket nyújt a témában elmerülő amat?rcsillagászok számára.

Észlelési programunkban olyan csillagok szerepelnek, melyek látszó fényessége legalább egy fényrenddel (magnitúdóval) megváltozik. Eruptív és kataklizmikus változók mellett nagy számban képviselik magukat a pulzáló változócsillagok (mirák, félszabályos vörös óriások). Fényességbecsléseink közvetlen eredménye a fénygörbe, ami egy adott csillag fényességének időbeli változásait mutatja. A több évre, esetleg évtizedre visszanyúló fénygörbéket szakcsillagászok tudományos kutatásokhoz is fel szokták használni, így a változócsillagok területe jelenti a profi és műkedvelő csillagászat egyik legszorosabb kapcsolódási pontját.

A Meteor változócsillag rovata az MCSE Változócsillag-észlelő Szakcsoportjának (VCSSZ) havi rendszerességgel megjelenő írásos fóruma. Kéthavonta rövid összefoglalókat közlünk a megelőző időszak megfigyelési eredményeiből, köztük pedig nagyobb lélegzetű feldolgozásokat, cikkeket, ismertetéseket jelentetünk meg. Folyamatosan nyomon követjük a robbanó csillagok (nóvák, szupernóvák) legújabb eseményeit, rendszeresen beszámolunk az amatőrcsillagászok számára is érdekes új felfedezésekről. A Meteor jelenségnaptárában minden hónapban közöljük egy érdekes változócsillag észlelőtérképét, amivel bármely kezdő észlelő elindulhat a változózás rögös ösvényein.

További részletekkel az MCSE VCSSZ honlapja szolgál (http://vcssz.mcse.hu)!